Accounting ONE – infiintare firma SRL in Brasov. Infiintarea firmei, este un proces simplu cu care te ajutam de la A la Z.
Ghid înființare firma SRL Brasov
- Cadru legislative
Infiintarea SRL-urilor este reglementata de Legea societatilor nr. 31/1990, cu modificarile si actualizarile ulterioare.
- Noutati fiscale cu impact major asupra firmelor, in vigoare din august 2022 si de la 1 ianuarie 2023
Ordonanta Guvernului nr. 16/2022 a intrat in vigoare pe 1 august si aduce noi schimbari fiscale, inclusiv pentru societatile comerciale.
Incepand cu data de 1 august 2022 s-a abrogat posibilitatea de asociere fara personalitate juridica intre un contribuabil platitor de impozit specific si o alta entitate, inclusiv persoana fizica sau juridica.
Intre 1 august 2022 si 31 decembrie 2022 va scadea nivelul accizelor pentru benzina, motorina, pacura, GPL, gaz natural, petrol lampant, carbune, cocs si electricitate.
Incepand cu 01.01.2023 sunt numeroase modificari fiscale. Astfel, se va majora cota de impozitare pe dividende de la 5 la 8% . Totodata, se abroga impozitul specific.
Mai mult, incepand cu prima zi din 2023, persoanele juridice care activeaza in domeniul HORECA (coduri CAEN 5510, 5520, 5530, 5590, 5610, 5612, 5629 si 5630) pot alege sa plateasca impozitul pe veniturile microintreprinderilor sau pentru impozitul pe profit.
Se modifica lista cu categoriile de persoane juridice romane care nu pot fi microintreprinderi:
● persoanele juridice care isi desfasoara activitatea in domeniul bancar;
● persoanele juridice care isi desfasoara activitatea in asigurari, reasigurari, piete de capital si alte actiuni de intermediere din aceste domenii;
● persoanele juridice care isi desfasoara activitatea in industria jocurilor de noroc;
● persoanele juridice care isi desfasoara activitatea in domeniul exploatarii, dezvoltarii si exploatarii zacamintelor de gaze naturale si petrol.
Persoanele juridice, exceptand cele care isi desfasoara activitatea in domeniile HORECA de mai sus, pot alege impozitarea pe veniturile microintreprinderilor, incepand cu anul fiscal urmator aceluia in care isi desfasoara activitatea in regim de microintreprindere, daca nu au mai platit impozit pe venitul microintreprinderii ulterior datei de 1 ianuarie 2023.
Tot in domeniul HORECA creste nivelul TVA de la 5 la 9%. Acest lucru inseamna ca TVA-ul va creste atat in cazul hotelurilor, cat si al terenurilor pentru camping, catering si restaurant.
Activitatile din agricultura, au ca si modificare faptul ca incepand cu 1 ianuarie 2023 si pana pe 31 decembrie 2031 inclusiv se aplica o cota redusa de TVA (9%) la ingrasaminte si pesticide chimice.
Se aplica o cota de 19% pentru livrarea de bauturi alcoolice si nonalcoolice care contin zahar, indulcitori sau arome. Aici intra codurile CAEN NC 2202 10 00 si 2202 99. In cazul livrarii de lemne de foc, se aplica o cota redusa de 5% pana la data de 31 decembrie 2029 inclusiv.
Acte necesare înființare firma SRL Brasov
Infiintarea unui SRL presupune urmatoarele documente :
● Copie dupa actele de identitate ale asociatilor firmei;
● Copie dupa actele de identitate ale administratorilor firmei;
● Copie dupa contractul de inchiriere pentru sediul social – poate fi la domiciliu, intr-o cladire inchiriata sau la sediul unui avocat. In aceasta ultima varianta, poti fi gazduit maximum 12 luni;
● Actul constitutiv;
● Contractul de comodat si adeverinta de la Asociatia de proprietari (daca este cazul);
● Declaratii ale asociatilor;
● Declaratii ale administratorilor;
● Specimen de semnatura al administratorului.
Pasii pentru infiintare firma SRL Brasov
1. Stabilirea obiectului de activitate :
Se foloseste sistemul de clasificare prin coduri CAEN (Clasificarea Activitatilor din Economia Nationala), atat pentru activitatea principala cat si pentru activitatile secundare.
2. Rezervarea numelui firmei :
In acest sens, trebuie completata o cerere de verificare, diponibila pe site-ul ONRC (Oficiul National al Registrului Comertului).
Formularul de pe site trebuie completat cu trei variante de nume pentru firma, in ordinea preferintelor. Acestea vor fi verificate , apoi se va comunica numele disponibil.
3. Stabilirea sediului social :
Aceasta inseamna alegerea unei locatii pentru desfasurarea activitatii firmei.
Aceasta poate fi un apartament sau o cladire., pentru care trebuie detinute , fie contract de proprietate , fie contract de inchiriere sau comodat.
4. Stabilirea asociatilor si a administratorilor SRL-ului :
Un SRL, poate avea pana la 50 de asociati. Cum capitalul social nu poate fi mai mic de 1 leu, fiecare asociat va trebui sa aduca minimum 1 leu. Ca o regula generala, capitalul social este impartit in parti sociale egale. Daca o firma are doi asociati, capitalul social minim este de 2 lei, iar fiecare asociat detine o parte sociala in valoare de 1 leu.
Asociatii firmei aleg administratorul sau administratorii. Acestia pot fi chiar asociatii firmei sau persoane din exterior. Administratorul se ocupa cu gestiunea activitatilor firmei si asigura respectarea procedurilor si normelor legale, aproba situatia financiara anuala, depune declaratiile fiscale si achita dividende asociatilor.
5. Stabilirea codurilor CAEN :
Activitatile economice din Romania sunt grupate pe clase CAEN, exprimate printr-un cod format din patru cifre. In functie de activitatile desfasurate, SRL-ul poate avea mai multe coduri CAEN.
Orice firma de tip SRL poate avea un singur cod CAEN principal. Acesta indica activitatea de baza a firmei. Pe langa acesta, SRL-urile pot avea un numar nelimitat de coduri secundare. Codul principal este trecut pe Certificatul de Inregistrare, iar codurile secundare, in actul constitutiv al firmei.
6. Intocmirea actului constitutiv
Actul constitutiv este cel mai important document necesar pentru infiintarea unui SRL. Acesta trebuie sa cuprinda datele de identificare ale asociatilor firmei, rolul detinut de acestia si informatii despre sediul social
7. Depunerea capitalului social
Pasul urmator consta in deschiderea unui cont bancar si depunerea capitalului social al SRL-ului. In acest sens, este necesar ca fiecare asociat sa-si depuna contributia la banca, alaturi de dovada rezervarii numelui, actul constitutiv si documentele de identitate.
Extrasul de cont va demonstra depunerea capitalului social, motiv pentru care trebuie pus in dosarul pentru infiintarea firmei, fara a ami fi nevoie de predarea lui la ORCE
8. Declaratia pe propria raspundere
Asociatul unic sau asociatii, administratorul sau administratorii, precum si cenzorul (daca este cazul) trebuie sa completeze o declaratie pe proprie raspundere, din care sa reiasa ca indeplinesc conditiile legale pentru a detine functii in cadrul SRL-ului.
9. Depunerea actelor la ONRC
Actele prezentate mai sus se depun la ONRC. In cateva zile firma se va infiinta si se va emite , certificatul de inregistrare, respectiv certificatul constatator cu valabilitate limitata.
10. Inregistrarea la ANAF
Dupa ridicarea actelor firmei, ai la dispozitie 15 zile, pentru a inregistra SRL-ului la sediul ANAF din raza teritoriala a sediului societatii.
Acest lucru se poate realiza foarte usor, daca depui Declaratia 010 pentru inregistrare fiscala si o copie dupa certificatul de inregistrare al firmei.
Dupa ce ai bifat si acest pas, este necesar sa iti deschizi un cont curent, sa realizezi stampila pentru firma si sa obtii modele de facturi si chitante adaptate nevoilor firmei.
De stiut dupa infiintarea unui SRL
Ai ideea de afacere si doar ce ai primit actele pentru firma. Inainte de a-ti incepe activitatea, este important sa ai in vedere cateva lucruri:
● Va trebui sa fii la curent cu legislatia legata de business, precum si cu industria in care activezi – este esential sa stii care sunt schimbarile legislative care te vizeaza, pentru a fi la zi;
● Asigura-te ca ai toate autorizatiile necesare pentru buna functionare a afacerii – de multe ori, este nevoie de aprobari si/sau autorizatii. Atat la inceput de business, cat si pe parcurs, este indicat sa detii toate autorizatiile necesare. Altfel, risti amenzi care pot afecta integritatea firmei;
● Documenteaza-te temeinic si alege un contabil bun – daca in cazul unui PFA, contabilitatea poate fi realizata de fondator, pentru o firma, este necesar sa angajezi personal specializat. Un contabil bun va sti sa iti administreze veniturile si cheltuielile, pentru ca ideile tale sa dea roade. De asemenea, contabilul trebuie sa faca numeroase calcule, sa intocmeasca bilanturi si sa relationeze cu statul, pentru depunerea unor declaratii; contabilul este un element esential pentru buna functionare a oricarei afaceri. Gaseste contabilul potrivit pentru afacerea ta. Suntem la un telefon distanta.
Infiintarea unui SRL presupune urmatoarele documente :
● Copie dupa actele de identitate ale asociatilor firmei;
● Copie dupa actele de identitate ale administratorilor firmei;
● Copie dupa contractul de inchiriere pentru sediul social – poate fi la domiciliu, intr-o cladire inchiriata sau la sediul unui avocat. In aceasta ultima varianta, poti fi gazduit maximum 12 luni;
● Actul constitutiv;
● Contractul de comodat si adeverinta de la Asociatia de proprietari (daca este cazul);
● Declaratii ale asociatilor;
● Declaratii ale administratorilor;
● Specimen de semnatura al administratorului.
1. Stabilirea obiectului de activitate :
Se foloseste sistemul de clasificare prin coduri CAEN (Clasificarea Activitatilor din Economia Nationala), atat pentru activitatea principala cat si pentru activitatile secundare.
2. Rezervarea numelui firmei :
In acest sens, trebuie completata o cerere de verificare, diponibila pe site-ul ONRC (Oficiul National al Registrului Comertului).
Formularul de pe site trebuie completat cu trei variante de nume pentru firma, in ordinea preferintelor. Acestea vor fi verificate , apoi se va comunica numele disponibil.
3. Stabilirea sediului social :
Aceasta inseamna alegerea unei locatii pentru desfasurarea activitatii firmei.
Aceasta poate fi un apartament sau o cladire., pentru care trebuie detinute , fie contract de proprietate , fie contract de inchiriere sau comodat.
4. Stabilirea asociatilor si a administratorilor SRL-ului :
Un SRL, poate avea pana la 50 de asociati. Cum capitalul social nu poate fi mai mic de 1 leu, fiecare asociat va trebui sa aduca minimum 1 leu. Ca o regula generala, capitalul social este impartit in parti sociale egale. Daca o firma are doi asociati, capitalul social minim este de 2 lei, iar fiecare asociat detine o parte sociala in valoare de 1 leu.
Asociatii firmei aleg administratorul sau administratorii. Acestia pot fi chiar asociatii firmei sau persoane din exterior. Administratorul se ocupa cu gestiunea activitatilor firmei si asigura respectarea procedurilor si normelor legale, aproba situatia financiara anuala, depune declaratiile fiscale si achita dividende asociatilor.
5. Stabilirea codurilor CAEN :
Activitatile economice din Romania sunt grupate pe clase CAEN, exprimate printr-un cod format din patru cifre. In functie de activitatile desfasurate, SRL-ul poate avea mai multe coduri CAEN.
Orice firma de tip SRL poate avea un singur cod CAEN principal. Acesta indica activitatea de baza a firmei. Pe langa acesta, SRL-urile pot avea un numar nelimitat de coduri secundare. Codul principal este trecut pe Certificatul de Inregistrare, iar codurile secundare, in actul constitutiv al firmei.
6. Intocmirea actului constitutiv
Actul constitutiv este cel mai important document necesar pentru infiintarea unui SRL. Acesta trebuie sa cuprinda datele de identificare ale asociatilor firmei, rolul detinut de acestia si informatii despre sediul social
7. Depunerea capitalului social
Pasul urmator consta in deschiderea unui cont bancar si depunerea capitalului social al SRL-ului. In acest sens, este necesar ca fiecare asociat sa-si depuna contributia la banca, alaturi de dovada rezervarii numelui, actul constitutiv si documentele de identitate.
Extrasul de cont va demonstra depunerea capitalului social, motiv pentru care trebuie pus in dosarul pentru infiintarea firmei, fara a ami fi nevoie de predarea lui la ORCE
8. Declaratia pe propria raspundere
Asociatul unic sau asociatii, administratorul sau administratorii, precum si cenzorul (daca este cazul) trebuie sa completeze o declaratie pe proprie raspundere, din care sa reiasa ca indeplinesc conditiile legale pentru a detine functii in cadrul SRL-ului.
9. Depunerea actelor la ONRC
Actele prezentate mai sus se depun la ONRC. In cateva zile firma se va infiinta si se va emite , certificatul de inregistrare, respectiv certificatul constatator cu valabilitate limitata.
10. Inregistrarea la ANAF
Dupa ridicarea actelor firmei, ai la dispozitie 15 zile, pentru a inregistra SRL-ului la sediul ANAF din raza teritoriala a sediului societatii.
Acest lucru se poate realiza foarte usor, daca depui Declaratia 010 pentru inregistrare fiscala si o copie dupa certificatul de inregistrare al firmei.
Daca in cazul unui PFA, contabilitatea poate fi realizata de fondator, pentru o firma, este necesar sa angajezi personal specializat. Un contabil bun va sti sa iti administreze veniturile si cheltuielile, pentru ca ideile tale sa dea roade. De asemenea, contabilul trebuie sa faca numeroase calcule, sa intocmeasca bilanturi si sa relationeze cu statul, pentru depunerea unor declaratii; contabilul este un element esential pentru buna functionare a oricarei afaceri. Gaseste contabilul potrivit pentru afacerea ta. Suntem la un telefon distanta.