Accounting ONE – infiintare PFA Brasov. Infiintarea firma, este un proces simplu cu care te ajutam de la A la Z.

Ce este un PFA?

PFA (Persoana Fizica Autorizata) este acea  persoana fizice care poate  sa desfasoare orice activitate economica permisa de lege, folosind, in principal, forta sa de munca. PFA reprezinta una dintre cele mai simple modalitati prin care o persoana care detine pregatire profesionala intr-un domeniu poate lucra pe cont propriu.

Legi aplicabile

Activitatile realizate de PFA-uri sunt reglementate de Legea nr. 26/1990 privind Registrul Comertului, prin OUG 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, cu modificarile si adaugirile ulterioare si prin capitolul II din Codul Fiscal actualizat in 2020.

Etapele de parcurs in procesul de infiintare PFA Brasov

  1. Pregatirea documentatiei si completarea cererilor care trebuie puse la dosar si depuse la ghiseul ONRC .Va fi nevoie de actele cu care vii de acasa si de cele pe care le vei lua de la Registrul Comertului. Copiile documentelor trebuie certificate t „conform cu originalul” langa numele titularului si semnatura sa;
  2. Identificarea Registrului Comertului din judetul in care titularul are domiciliul. Va fi nevoie de doua vizite pentru infiintare PFA, una pentru depunerea dosarului cu acte, iar a doua pentru  ridicarea autorizatiei de functionare;
  3. Depunerea la ghiseul ONRC a cererii de verificare a disponibilitatii numelui pentru PFA. Alaturi de aceasta cerere, pentru infiintare PFA este nevoie si de o copie a cartii de identitate. Acestea trebuie depuse la ghiseu, pentru verificarea si rezervarea numelui firmei. De cele mai multe ori, numele firmei este chiar numele tau sub forma „Nume Prenume Persoana Fizica Autorizata”;
  4. Depunerea dosarului complet la ghiseul pentru infiintare PFA din cadrul ONRC. Pe bonul primit este  marcata  data solutionarii dosarului. Pentru a economisi timp, iti poti face cont pe portalul ONRC si vei putea vedea stadiul solutionarii dosarului dupa ce ai introdus numarul de inregistrare de pe bon. De cele mai multe ori, confirmarea de infiintare PFA vine dupa aproximativ trei zile lucratoare.

Acte necesare infiintare PFA Brasov

  • Copie dupa cartea de identitate sau pasaport in doua exemplare; 
  • Copie dupa dovada de proprietate, in care sa se mentioneze „conform cu originalul”, sa aiba numele proprietarului PFA si semnatura sa;
  • Certificat de atestare fiscala in original si aflat in termen de valabilitate . Pentru eliberarea acestui document, este nevoie de o cerere depusa la ANAF sau de o cerere virtuala depusa prin intermediul „Spatiului privat virtual”.
  •  Acordul Asociatiei de Proprietari (daca este cazul) – acest document este necesar  daca activitatea PFA se desfasoara  intr-un apartament de bloc. Pentru obtinerea sa, este nevoie de acordul vecinilor  din cele patru apartamente din jurul celui in care urmeaza a se desfasura activitatea. Cererea care trebuie completata si depusa la dosar poate fi descarcata si printata de aici;
  • Contract de comodat – daca activitatea se desfasoara  intr-o locatie in care titularul PFA-ului nu este proprietar, va fi nevoie de intocmirea unui  contract de comodat.  Un exemplu de astfel de contract poate fi gasit aici.
  •  Documentul care atesta pregatirea profesionala – in lipsa diplomei de absolvire, se poate depune  la dosar un certificat sau adeverinta care atesta absolvirea unei institutii de invatamant similare industriei in care PFA-ul urmeaza a functiona , certificat de calificare profesionala, certificat de competenta profesionala sau certificat de recunoastere ori echivalare a studiilor, daca sunt diplôme de calificare  obtinute in strainatate;
  •  Cerere de inregistrare in original – poate fi descarcata si printata de aici;
  •  Anexa privind inregistrarea fiscala – poate fi descarcata si printata de aici;
  •  Declaratie-tip in care sa declara  pe proprie raspundere ca PFA-ul nu va  desfasura activitati in alte locuri decat la sediul profesional declarat (poate fi descarcata de aici). Mai mult, este nevoie si de un document aditional in care titularul PFA isi asuma responsabilitatea ca locul in care se va desfasura activitatea  respecta legislatia din domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectia mediului si protectia muncii. Acest document poate fi descarcat de aici;
  •  Declaratie pe proprie raspundere si in original in legatura cu indeplinirea conditiilor legale pentru desfasurarea de activitati profesionale ca PFA. Poate fi descarcata si printata de aici (punctul 5);
  •  Specimen de semnatura PFA – se depune la sediul ONRC alaturi de cererea de inregistrare.

Numarul maxim de angajati

Potrivit Nomenclatorului CAEN, atat numarul angajatilor, cat si cel al obiectelor de activitate sunt limitate. Legea nr. 182/2016 spune ca un PFA poate avea cel mult trei persoane angajate si cel mult cinci clase de activitati prevazute de codul CAEN. Un PFA trebuie sa incheie contracte individuale de munca pentru fiecare angajat, potrivit legislatiei in vigoare.

Contabilitate/Factuarea

In cazul PFA-urilor, contabilitatea realizata in partida simpla poate fi tinuta chiar de persoana care a solicitat infiintarea entitatii, deoarece legislatia nu te obliga sa apelezi la un contabil autorizat.

Fiecare PFA are obligatia de a utiliza facturi care trebuie completate potrivit Codului Fiscal. In functie de tipul activitatii desfasurate, este posibil sa nu fie nevoie de documente precum aviz de insotire a marfii, lista de inventariere, chitanta pentru operatiuni in valuta sau stat de salarii.

Chiar daca pare simplu, este bine sa tii legatura cu un contabil care sa te ajute sa iti organizezi contabilitatea sau sa iti tina chiar el contabilitatea. Noi suntem aici pentru tine.

Inregistrare fiscala PFA 

Dupa eliberarea autorizatiei de catre ONRC, PFA-ul trebuie inregistrat si la ANAF. Acest lucru trebuie realizat in termen de 30 de zile de la eliberarea documentelor de catre ONRC. Pentru a obtine documentele de inregistrare de la ANAF, va fi nevoie sa depui un dosar care sa contina urmatoarele documente:
●    Declaratie de inregistrare fiscala/ Declaratie de mentiuni pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii liberale, in doua exemplare – se afla la sediul ANAF sau se pot descarca de aici ;
●   Copie dupa actul de identitate;
●    Copie dupa actul pentru spatiu (proprietate sau inchiriere);
●    Actul legal de functionare pentru persoanele fizice care desfasoara profesii liberale.

Poti face tu asta sau poti sa iei legatura cu un contabil sa te ajute. Depinde cat timp ai. Noi suntem aici pentru tine.

Ce este un PFA?

PFA (Persoana Fizica Autorizata) este acea  persoana fizice care poate  sa desfasoare orice activitate economica permisa de lege, folosind, in principal, forta sa de munca. PFA reprezinta una dintre cele mai simple modalitati prin care o persoana care detine pregatire profesionala intr-un domeniu poate lucra pe cont propriu.

Ce acte am nevoie pentru înființare PFA?

Copie dupa cartea de identitate sau pasaport in doua exemplare; 
Copie dupa dovada de proprietate, in care sa se mentioneze „conform cu originalul”, sa aiba numele proprietarului PFA si semnatura sa;
Certificat de atestare fiscala in original si aflat in termen de valabilitate . Pentru eliberarea acestui document, este nevoie de o cerere depusa la ANAF sau de o cerere virtuala depusa prin intermediul „Spatiului privat virtual”.
 Acordul Asociatiei de Proprietari (daca este cazul) – acest document este necesar  daca activitatea PFA se desfasoara  intr-un apartament de bloc. Pentru obtinerea sa, este nevoie de acordul vecinilor  din cele patru apartamente din jurul celui in care urmeaza a se desfasura activitatea. Cererea care trebuie completata si depusa la dosar poate fi descarcata si printata de aici;
Contract de comodat – daca activitatea se desfasoara  intr-o locatie in care titularul PFA-ului nu este proprietar, va fi nevoie de intocmirea unui  contract de comodat.  Un exemplu de astfel de contract poate fi gasit aici.
 Documentul care atesta pregatirea profesionala – in lipsa diplomei de absolvire, se poate depune  la dosar un certificat sau adeverinta care atesta absolvirea unei institutii de invatamant similare industriei in care PFA-ul urmeaza a functiona , certificat de calificare profesionala, certificat de competenta profesionala sau certificat de recunoastere ori echivalare a studiilor, daca sunt diplôme de calificare  obtinute in strainatate;
 Cerere de inregistrare in original – poate fi descarcata si printata de aici;
 Anexa privind inregistrarea fiscala – poate fi descarcata si printata de aici;
 Declaratie-tip in care sa declara  pe proprie raspundere ca PFA-ul nu va  desfasura activitati in alte locuri decat la sediul profesional declarat (poate fi descarcata de aici). Mai mult, este nevoie si de un document aditional in care titularul PFA isi asuma responsabilitatea ca locul in care se va desfasura activitatea  respecta legislatia din domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectia mediului si protectia muncii. Acest document poate fi descarcat de aici;
 Declaratie pe proprie raspundere si in original in legatura cu indeplinirea conditiilor legale pentru desfasurarea de activitati profesionale ca PFA. Poate fi descarcata si printata de aici (punctul 5);
 Specimen de semnatura PFA – se depune la sediul ONRC alaturi de cererea de inregistrare.

Cum îmi deschid un PFA?

Pregatirea documentatiei si completarea cererilor care trebuie puse la dosar si depuse la ghiseul ONRC .Va fi nevoie de actele cu care vii de acasa si de cele pe care le vei lua de la Registrul Comertului. Copiile documentelor trebuie certificate t „conform cu originalul” langa numele titularului si semnatura sa;
Identificarea Registrului Comertului din judetul in care titularul are domiciliul. Va fi nevoie de doua vizite pentru infiintare PFA, una pentru depunerea dosarului cu acte, iar a doua pentru  ridicarea autorizatiei de functionare;
Depunerea la ghiseul ONRC a cererii de verificare a disponibilitatii numelui pentru PFA. Alaturi de aceasta cerere, pentru infiintare PFA este nevoie si de o copie a cartii de identitate. Acestea trebuie depuse la ghiseu, pentru verificarea si rezervarea numelui firmei. De cele mai multe ori, numele firmei este chiar numele tau sub forma „Nume Prenume Persoana Fizica Autorizata”;
Depunerea dosarului complet la ghiseul pentru infiintare PFA din cadrul ONRC. Pe bonul primit este  marcata  data solutionarii dosarului. Pentru a economisi timp, iti poti face cont pe portalul ONRC si vei putea vedea stadiul solutionarii dosarului dupa ce ai introdus numarul de inregistrare de pe bon. De cele mai multe ori, confirmarea de infiintare PFA vine dupa aproximativ trei zile lucratoare.